torsdag 15 september 2011

Självmordsbombarens änka gripen för inblandning

TERRORISM Den 11 2010 december förlorade Sverige oskulden. Det var dagen då Sveriges förste självmordsbombare, irakiern Taimour Abdulwahab al-Abdaly, med svenskt medborgarskap, sprängde sig själv i luften i centrala Stockholm. Två andra skadades vid explosionen. Strax innan smällen exploderade även hans bil i närheten.

10 minuter före båda dåden erhöll Säpo och media ett e-brev med ljudfiler på arabiska och svenska där Taimour svamlar om Lars Vilks och Muhammedteckningarna, svenska Afghanistan-insatsen och sa bland annat att ”nu ska era barn, döttrar och systrar dö lika som våra bröder och systrar och barn dör".

I brittiska Luton satt sedan hans radikala och niqab-insvepta hustru den rumänska konvertiten Mona Thwany, 28 år, och förnekade all inblandning. Hon har även svenskt medborgarskap, där hennes familj bor i Tranås.

– Jag fördömer hans handlingar. Hade jag vetat vad han skulle göra skulle jag ha stoppat honom, sa hon efteråt.

Men i samband med sprängningen publicerade hon hans hotfulla ljudklipp på Youtube vilket grävdes fram av olika bloggare, däribland Per Gudmundsson. Något hon erkände till slut. Och samtidigt fyllde hon kanalen med klipp av militanta islamistgruppen Muslims Against the Crusades som vill införa sharialagar i England. Gänget är en fortsättning på det bannlysta Sharia4UK. Grupperingarna är huvudmålet för brittiska EDL, som inte accepterar kraven på sharialagar.

Vidare,

Brittisk press konfronterade Mona med uppgifterna om islamistgruppen men hon vägrade uttala sig. Istället skrev hon på Youtube-kontot:

– Jag behöver inte förklara mig för någon. Jag gör vad jag vill, jag tittar på vad jag vill och jag följer dem jag vill.

I den fortsatta utredningen greps en man misstänkt för att ha bistått Taimour Abdulwahab al-Abdaly på olika sätt. Han sitter fortfarande häktad i Skottland.

PI ansåg också tidigt ut Mona Thwany var aktiv medhjälpare, inte bara publicera klipp. I dag greps hon av brittisk polis, förhördes och släpptes mot borgen tills november (då hon ska förhöras igen vad vi förstår). Hon misstänks för preparation of terrorist acts – för förberedelse till terroristbrott.

BBC

Relaterat

BBC Radio: Taimour Abdulwahabs självmordsdåd och Luton
Misstänkt för delaktighet i självmordsdådet gripen
Självmordsbombaren Taimour död – och begraven
Idag fyllde självmordsbombaren 29 år
Självmordsbombaren hyllas på nätet
Wiki

PrintFriendlyShare



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt