torsdag 22 september 2011

Lars Vilks inte välkommen på bokmässan

GÖTEBORG I går framkom uppgifter om att det verkligen var Lars Vilks som de tre nu häktade muslimerna ville komma åt under en konstutställning på Röda Sten i Göteborg. Vilks hade uppgett på sin blogg att han skulle vara där men fanns  sedan aldrig på plats. Han var även inbjuden till den pågående bokmässan, som nu stoppar besöket på grund av säkerhetsskäl.

På fredagen var det meningen att Axess skulle ha en intervju med Vilks på ämnet samtidskonst i den egna montern. Nu är det inställt då mässledningen inte vill ha Vilks på plats.

– Personer som besöker mässan kan bli oroliga, alla ska kunna känna sig lugna, säger Birgitta Jacobsson Ekblom, kommunikationschef på Bokmässan i Göteborg.

Axess erbjöds att i stället göra intervjun via länk, något som dock avböjdes.

– Det kan bli ett besvärligt läge för dem, därför får jag ligga lågt. Det finns risk att de får utrymma, kommenterar Lars Vilks händelsen.

– Jag kommer kanske, eller inte. Eller så kommer jag förklädd.

Angående de nya uppgifterna i går säger Vilks:

– Jag är inte speciellt skakad av den här upplysningen, jag är rutinerad och har varit med om det här sedan 2007. Jag har bra skydd.

Metro

PrintFriendlyShare



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt