söndag 3 juli 2011

You Swedish girls

GREKLAND I våras stormade det rejält kring den grekiska handelsattachén i Sverige, Vassilios Bakalis, som i ett svar på ett e-mail uppgav att svenska kvinnor har sig själva och sitt beteende att skylla då de råkar ut för övergrepp på semester i Grekland och runtom i världen. Nu har något liknande skett igen.

Det var i april som historien kring svenska ”Anna” fick stor uppmärksamhet. Hon hade varit på semester på den grekiska ön Samos och uppgav att hon där blivit våldtagen, vilket hon anmälde. I stället blev hon själv åtalad för förtal.

En man som fann det hela upprörande skrev ett e-mail till den grekiska ambassaden i vilket han bland annat menade att Grekland borde skämmas. Han fick svar av den grekiska handelsattachén Vassilios Bakalis som ansåg att det var brevskrivaren som borde skämmas över svenska kvinnors uppträdande på semester i alla delar av världen och med utländska medborgare i Sverige.

Nu har något liknande skett igen och parallellerna till historien med ”Anna” är uppenbara. Det är modebloggerskan Kenza Zouiten som för tillfället befinner sig på Rhodos med vänner. På fredagskvällen var dom ute och vännerna tog en taxi och blev då bortrövade och utsatta för ett våldtäktsförsök.

Hej, vi alla är lite skakis idag. Igår var en av de värsta kvällarna i hela mitt liv och tro mig, jag har haft många riktigt jobbiga kvällar. Mina bästa vänner blev bortrövade i en taxibil igår, de håll på att bli våldtagna mitt i ingenstans. Hade det inte varit för deras stora mod och list så vet jag fan inte vad som hade kunnat hända. Jag har aldrig sett dem så rädda, så chockade, så ledsna. Jag vart galen, så jävla arg. Tårarna bara rann och jag ringde hysteriskt min storasyster och kunde knappt andas. Kunde inte låta bli att tänka "tänk om…."

Reaktionen från den grekiska polisen var allt annat än förtroendeingivande:

Sedan spenderade vi 1 timme hos polisen. För vad? Ingenting. Ingen-fucking-ting. För att inte bli tagna på allvar. För att bli hånade. För att få höra "you swedish girls…….heheheheheheh malaka". VIDRIGT. Jag är så arg att jag vill lämna den här jävla ön, men mina bästa vänner vill försöka glömma detta nu och försöka njuta av semestern de dagarna som är kvar.

Kenza

PrintFriendly Share



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt