NO SHIPS TO GAZA Det årliga jippot där vänstermaffian ska försöka ta sig till Gaza har redan gjort halt. I veckan saboterades två av fartygen i Grekland varav det ena förklarats sjöodugligt. Nu har även Greklands regering effektivt satt stopp för hela konvojen på tio skepp och förbjuder dem att lämna hamnen. Förbudet är ett försök att förhindra brott mot Israels havsblockad. Igår försökte ett fartyg med amerikaner lämna hamnen men tvingades tillbaka av grekiska soldater.
Grekiska regeringen betonar att den lokala grekiska kustbevaknings-myndigheten måste vidta alla nödvändiga åtgärder för att implementera beslutet. Regeringen varnade också för att ett större havsområde i östra Medelhavet kommer att övervakas elektroniskt för att spåra rörelser från fartyg som försöker delta i Gaza-konvojen. Israel har uppmanat utländska regeringar att inte tillåta den senaste Gaza-konvojen att komma iväg och säger att blockaden av Gaza är avsedd att förhindra vapensmuggling till styrande islamiströrelsen Hamas.
Bland de svenska passagerarna 2011 finns följande från Palestinavänstern:
Jabar Amin (riksdagsledamot och vars söner är grovt kriminella i Umeå)
Johannes Anyuru (poet)
Henry Ascher (barnläkare
Torbjörn Björlund (riksdagsledamot)
Maria-Pia Boëthius (författare och debattör)
Mattias Gardell (professor vid Uppsala universitet)
Erik Helgeson, (förtroendeman för Hamnarbetarförbundet i Göteborg)
Stefan Jonsson (författare)
Kalle Larsson (riksdagsledamot, V)
Henning Mankell (författare)
Evert Svensson (f d ordförande i Broderskapsrörelsen)
Viktoria Strand (allergiläkare)
2010
Muslimen och riksdagsledamoten Mehmet Kaplan (MP), Mattias Gardell, Henning Mankell hörde till de som greps av Israel.
Israeliska soldater bordade ett av skeppen, det turkiska Mavi Marmara. Många ombord var allt annat än ”fredliga aktivister” som media och vänstern gärna vill påskina. Det var turkiska islamister som tillhörde IHH, Insami Yardim Vakfi (ungefär: Humanitära biståndsstiftelsen) som är en militant radikal turkisk islamistorganisation. När soldaterna tog sig ner på skeppet anfölls de direkt av islamisterna som hade olika tillhyggen. Nio av dessa sköts ihjäl samt även svårt skadade israeliska kommandosoldater.
Telegrambyrån Reuters censurerade blod och kniv
IHH:s egna uttalanden tydde också på att man hade hoppats på att israelerna skulle låta sig provoceras till okontrollerat övervåld som ledde till dödade och sårade. På nätet bekräftas denna bild. Nätverket Free Gaza Movement, som har medlemmar i många länder domineras numera i hög utsträckning och finansieras av IHH. När de kom in bilden fanns det stort kapital att tillgå. Man kunde köpa större fartyg inkluderat Mavi Marmara för drygt 15 miljoner kronor plus gods till Gaza för ytterligare 80 miljoner kronor. Pengarna till IHH kommer huvudsakligen från religiösa affärsmän i Turkiet, sannolikt också från rika stiftelser i Saudiarabien.
Både vittnesmål och rapporter pekar sedan innan på att IHH varit inblandade i många våldsaktioner för att främja militanta sunnimuslimska organisationer. Danska Utrikespolitiska institutet har i en rapport beskrivit IHH:s stöd till radikala islamistiska grupper i länder som Bosnien, Pakistan, Irak och Palestina, däribland Hamas.
Enligt terrorismforskaren på CATS (försvarshögskolan i Stockholm), Magnus Norell, har IHH både en lång våldshistorik samt nära band till bland annat Al-Qaida. Bland annat finns vittnesmålet från den franske domaren Jean-Louis Bruguières vittnesmål i en amerikansk domstol 2003 att organisationen spelade en "central roll" i al-Qaidas misslyckade "millenniumattentat" mot Los Angeles internationella flygplats 1999.
I Istanbul i Turkiet gjorde polisen en razzia häromåret mot IHH:s högkvarter och fann vapen, sprängmedel och instruktioner för bombtillverkning.
Kaos vid bordningen
Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt