lördag 30 juli 2011

Utnyttja inte tragedin i Norge för politiska syften

TERRORDEBATTEN Berit Seal, medlem i Senterpartiet i Norge, skriver om den osmakliga debatten i kölvattnet efter terrordåden i Norge.

Så vitt jag kan förstå är Sverigedemokraterna ett demokratiskt valt riksdagsparti här i Sverige. Att jämföra mördaren och terroristen Anders Breivik med Sverigedemokraternas väljare är ingen demokratisk handling, det passar sig inte i detta sammanhang.

Då är man inte ett dugg bättre än Anders Breivik, skillnaden är bara att man rör sig på yttersta vänsterkanten i stället för på yttersta högerkanten. Vad är skillnaden då?

Vi har ett invandringskritiskt parti i Norge, Fremskrittspartiet, där Anders Breivik var medlem en kort period i sin ungdom. Ingen – och jag menar ingen – kan tänka sig att koppla detta parti till den förfärliga ogärning han har begått.

Om man i inlägg vill ge tröst och visa medkänsla för Norge, vill jag upplysa om att vi norrmän helst inte ser att tragedin används för politiska syften för att främja radikala politiska åsikter. Det visar bara hur enkelspåriga vissa människor är.

Vi har en mycket välfungerande demokrati i Norge med utrymme för alla sorters synpunkter och full frihet att uttala våra åsikter, det behöver inte framföras oseriösa "slag under bältet".

Jag, och många med mig, tar starkt avstånd från alla okänsliga uttalanden i en tid som denna.

Jag är medlem i ett litet mittenorienterat parti i Norge – Senterpartiet, ett systerparti till svenska Centerpartiet – där det skulle vara otänkbart att komma med den sortens utspel och påståenden. Vi fortsätter att värna om den demokratiska processen.

Jag vill samtidigt ta chansen att rikta ett varmt tack till det svenska folket för den empati, det stöd och den medkänsla som visats mot oss i dessa svåra tider.

Kristianstadsbladet

PrintFriendlyShare



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt