tisdag 26 juli 2011

Gaybloggare skrev om islam fick klotter på dörren

PI lånar bilden från bloggen

ANGREPP Dennis Maglic, 21 år, är sannolikt helt okänd för merparten läsare på PI. Killen är från Bosnien, bor i Sthlm, pluggar juridik, har modelljobb och driver en välbesökt blogg om sitt liv. Till saken hör att han också är homosexuell vilket är ett viktigt inslag i nedan händelse.

Först och främst. Islam accepterar inte HBT. Det är en synd och ska helst bestraffas med döden. Det finns otaliga muslimer/imamer (ungefär som de högerextrema) som osar mot homosexuella. Något bloggaren Germund uppmärksammade förra året då kanske muslimernas viktigaste hemsida Islamguiden hade en post om hur de ska se på homosexualitet. Den togs bort efter uppmärksamheten men finns kopierad hos Germund.

Med det sagt. Den 18 juli i år skrev Dennis Maglic följande som ett svar en läsarfråga:

Nej, jag är inte religiös. Jag tror på mig själv och tycker att man ska ha ett eget tänkande och välja sina egna vägar i livet, inte låta tusentals år gamla böcker vägleda en genom livet. Religion är källan till så mycket ont och gällande islam är det farligt och hör inte hemma i ett civiliserat samhälle enligt mig.

Bloggen fylldes snabbt med för- och motkommentarer. Den 19 juli skrev han en uppföljning ”Därför är islam farligt”. Den 21 juli skrev han en ny uppföljning, där han avrundar med:

Slutligen vill jag bara påpeka för er att jag har skrivit det jag har skrivit och står för det. Inget mer, inget mindre. Så snälla försök inte stoppa ord i min mun och berätta för mig om mina egna åsikter utöver det bara för att underlätta för era motargument och stämplar. Jag är en snäll kille som inte vill någon något ont och jag tror att alla mina trogna läsare vet det innerst inne. Men man måste få ifrågasätta, diskutera och debattera även islam utan att kallas för islamofob eller rasist.

Den 24 juli fick han lägenhetsdörren nedsprayad med ”Rasist Bög”.

PrintFriendlyShare



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt