söndag 1 maj 2011

Jag förstår mig inte på politik en gammal kvinna funderar

INSÄNDARE Jag bor i ett land där solidariteten, allas lika värde och jämlikheten firar triumfer varje dag. Den där generösa inställningen med skattepengarna lyser i ögonen på varje politiker. Visst är det fint? Man blir liksom tårögd när man tänker på det. Vilka goda människor de är, i alla fall, politikerna. I hur många länder har man den här inställningen? Som Tobias Billström skrev nyligen, är vi tydligen fjärde största mottagarland av invandrare efter USA, Frankrike och Tyskland? Visst är det fint. När man betänker vår folkmängd.

Och det är så härligt med all denna kulturella berikning säger politikerna. Vad är det nu de brukar säga? Jo, pizza och kebab. Jag har tänkt på det där och nu i hastigheten kommer jag egentligen inte på något annat. Egentligen förstår jag inte riktigt det där multikulturella? Och jag vet att det är så fel, men för mig framstår det som ganska rotlöst faktiskt. Någon som inte har en egen kulturell bakgrund utan norpar en liten bit här och där. Fast det vågar man väl inte säga. Det skulle kunna tolkas som att jag avviker från den officiellt sanktionerade hållningen. Ja, och nån kan tro att man är sverigedemokrat, då  är man snäppet från den offentliga skampålen. De skulle kasta ut mig från kyrkan också. Man avviker från värdegrunden, säger dom då. För övrigt önskar jag att någon kunde konkret förklara för mig exakt vad den där värdegrunden består i? Det blir så svävande och ogripbart när de säger att någon inte delar deras värdegrund.

Ber om ursäkt. Naturligtvis förstår jag till fullo att vi alla måste dela en gemensam värdegrund. Vi svenskar måste dela denna mystiska värdegrund till fullo, men våra kära nytillkomna behöver visst inte dela den alls? Det verkar faktiskt som om många som kommer hit fortsätter att leva med en värdegrund som uppstod för 1400 år sedan? Där man gärna verkar vilja följa sharialagar med avhuggning av diverse kroppsdelar och stening som olika straffsatser. Men nu låter jag diskriminerande.  Det är väl klart att de nya stackarna måste få bevara sin tro och sina seder, även om de är lite gammalmodiga. De har fått fly för sina liv, gått i månader under oerhörda och fruktansvärda strapatser, och kanske blivit torterade också! Fast det kan bli lite konstigt om de som ska dela vårt land inte alls delar vår värdegrund? Men det kanske bara är jag som tycker, så det säger jag inte. För den där värdegrunden kanske är väldigt flexibel, vad vet jag?

Fast nu kanske jag ska tänka mig för noga. Jag menar, det är faktiskt vi som är barbarer. Det har vår statsminister upplyst oss om. Vem är jag att ifrågasätta en statsman som lovsjunger invandring i alla tonarter? Fast lite konstigt blev det allt, efter terrordådet i Stockholm. Då stod han där och mumlade om att vi inte fick skuldbelägga muslimerna. Vems fel var det då? Vårt? Fast jag vet inte riktigt vad vi gjort för fel. Vi tog emot den här pojken och hans familj när de flydde från sitt eget land? Var felade vi?

För något är det säkert som vi har gjort fel. Det är väl jag som inte förstår de stora sammanhangen. Utan all den här invandringen hade vi bara varit barbarer med stampade jordgolv. Det säger både Reinfeldt och Anders Borg så det måste väl vara sant, de är ju så högt utbildade?

Jag vet att det är fina människor som kommer hit till Sverige. Läkare och andra högutbildade som vi tvingar att köra taxi för att vi inte ger dem arbete utan av ren rasism stöter ut dem. Det står ofta om det i tidningen. Så därför skäms jag att berätta att när det kom en bil med zigenare hit, ville jag inte ha in dem i huset. Det är så synd om dem, för det har Maria Leissner sagt. Hon vill ha en slags sanningskommission där vi får erkänna allt ont vi gjort de där stackarna. Men man har hört en del…man får väl inte diskriminera……men….

Nu gick de in hos gamle gubben Ekström, slog halvt ihjäl honom och tog med sig allt han ägde och hade. Fast det hade nog kanske lika gärna kunnat vara svenskar som gjort och vad ska de här krakarna göra när vi inte ger dem jobb? Man måste försöka förstå hur det är att ständigt utsättas för denna hemska rasism. Och det är ett evigt klagande på att deras barn inte går i skolan. De säger att det skulle kunna förstöra deras kulturella särart. Och det är noga med allas kulturella särart. Ja, utom våran då. Här har vi satt rasiststämpel på folkdräkten. Ja, förlåt, jag vet att vi inte har nåt att skryta med jämfört med andra folkslag.  Och man kan inte  hålla på att kräva saker av människor som har det svårt.

Fast det blev allt lite konstigt när polisen här skulle gå ut med signalement. Vi sa  som det var att det var tre zigenare i en bil. Men när vi läste i tidningen stod det bara att en hade röd jacka och en hade vit luva. Ja, de fick fast dom sen. Men det var nog mest för att dom fick motorstopp en bit härifrån och var tvungna att gå. Det var polisen här som snavade över dom. Det var han som berättade för oss att det numera var diskriminerande att kalla dem zigenare. Det var antiziganism. Men det har de kallats i hundratals år? Men nu ska de heta råååmer. Och sen skriver man inte ut i signalementen längre vilket folkslag brottslingen tillhör. För då kan man inbjuda till främlingsfientlighet?  Det verkar faktiskt inte vara lika viktigt att hitta dom, som att dölja att det är zigenare? Men så galet kan det väl ändå inte vara? Jag måste ha missuppfattat något.

Vi ska välkomna och krama våra invandrare och bjuda hem dem till oss, sa kommunchefen hos oss. Så då gjorde vi det, Åke och jag. Vi bjöd in en somalisk familj som varit här i tre år. Det var såå trevligt, så. Ja, varken Åke eller jag förstod väl egentligen vad de sa, eftersom de inte kunde många ord på svenska. Det är inte så lätt för människor som är analfabeter att gå i skolan. Man måste förstå sånt. Så det blev lite som levande charader. Fast Åke förstörde ju allt, han är så burdus ibland. Han undrade varför de inte kunde mer svenska efter tre år i Sverige? Näe, sa dom och log. Och sen fick vi tyvärr inte veta mer.  Hur ska man kunna integreras i samhället då, kunde vi inte låta bli att fundera på? Fast större hjärnor än våra har väl räknat ut det här? Alla politiker säger att vi måste ta in riktigt mycket folk, det är nog bara vi som inte förstår det. Vi kan inte klara välfärden annars. Nån måste jobba i vården för vi har inte folk själva så det räcker. Hur det nu ska gå till att jobba i vården, om man inte kan prata med patienterna? Och fyrtiotalisterna som ska gå i pension och allt! Det fattas så mycket folk till arbetena, läste jag i tidningen. Men Åke sa att det stod 400 000 människor utanför arbetsmarknaden, så det där är allt lite konstigt? Det är inte ett dugg konstigt, sa Åke. Vem är det som har användning för somaliska analfabeter i dagens läge? Ja, han har en poäng där. Men dom kan väl lära sig? Fast det klart..om man nu inte ens kan läsa och skriva lär det väl ta ett tag.

"En främling är bara en vän du inte lärt känna än" sa flyktingsamordnaren hurtigt. Men då fick jag skämmas förskräckligt för Åke. Han sa att det skulle nog inte gubben Ekström hålla med om. Och att mänskligheten genom alla tider förstått att det finns främlingar som inte vill alla väl. Ja, han har väl rätt på sätt och vis. Men att säga det sådär, så alla hör! Jag trodde att jag skulle sjunka genom jorden! Dom kan ju tro att vi är Sverigedemokrater!

Sen är det det där med gruppvåldtäkter. Det är en nymodighet som man aldrig hörde talas om förr.  Var får de sånt ifrån, kan man undra? En av grannarnas flicka var med om det. Hon sa att de var utlänningar. Men det stod inte så i tidningen så hon kanske bara hittade på det, för att göra sig intressant? Det stod bara hur gamla förövarna var. Men flickstackarn mår inte bra än. Och det är en ordentlig flicka som inte brukar hitta på saker. Så jag undrar, jag….

Lite mummel har man väl kanske hört. Men mumlarna är nog Sverigedemokrater, och det har man väl hört vad de är för några. Fast ärligt talat såg man inte till dom mycket inför valet. Det var alla andra som pratade om dom och då fick man ju höra hurdana de var. Inte nazister kanske, men långt ifrån är det då inte! Jag förstår inte riktigt varför de sägs vara så nazistiska och rasistiska, och Åke vet inte  heller. Fast nu har jag sett den där Åkesson i tv ett par gånger. Han verkar riktigt rar och trevlig. Men det säger jag bara till Åke. Påläst verkar han faktiskt vara också, Åkesson, så motståndarna börjar alltid prata om hurdana sverigedemokraterna är och vad de tycker och vill. Lite konstigt är det kanske att de andra inte kan svara på frågorna? Ska de inte berätta vad de själva vill istället? Fast de har säkert nån uträkning med det. Jag förstår mig inte alls på politik, se.

Men det värsta är kanske att jag blev lite stött av en sak, måste jag bekänna. I alla år har jag varit hemma och man vet ju nu hur dumt det är, och att ens barn kanske inte fick rätt stimulans. Men både Åke och jag ville ha det så och barnen artade sig väl. Det är Greger som är läkare, Ylva som är mikrobiolog och Harold som är datakonsult. Fast det klart, mycket till pension blev det inte. Det lägsta man kan ha faktiskt. Och när man inte orkar allt själv längre, så behöver vi lite hemtjänst. Och tänderna vill inte vara med längre. Så det blir så dyrt. Nu hjälper barna gärna till men man har väl sin stolthet. Inte vill man ligga någon till last inte!

Då fick jag veta att invandrarkvinnan i min ålder som kom för tre år sen har mer än mig i pension. Eller äldreförsörjningsstöd som det kallas. Man ska inte vara avundsjuk, men jag blev allt lite ledsen när jag förstod att hon har gratis hemtjänst och tandvård också. Ja, nu låter jag sniken, förstås. Jag förstår minsann hur svårt hon haft det. Och hennes son är inte mycket att skryta med, han åker in med jämna mellanrum. Så hon behöver säkert de där pengarna mer än mig. Det förstår väl kanske regeringen och månar lite extra om henne. Jag har ju bara gått hemma och haft det bra, jag.

Fast visst var det väl lite slit med både gården och barnen då. Det var det. Men som prästen ofta säger, måste vi dela med oss till de som inte är lika välsignade. Sverige är ett så rikt land. Ja, det har faktiskt hänt att Åke sagt att det är ett "jävla sätt att belöna oss på. Ta hit folk som inte jobbat en enda dag i Sverige och ge dem mer än en svensk. Kan inte de där som tjänar så förbannat bra dela med sig, varför måste vi gamla pensionärer få det sämre? Om nu Sverige är så rikt varför inte ge pengarna till vården, skolan och pensionärerna?" Då försöker jag påminna honom om prästens ord. Men ibland får jag för mig att han inte ger mycket för prästerliga ord. Och ibland så tänker jag att…men som sagt… jag förstår mig inte på det där med politik.

Magica de Hex



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt