torsdag 23 juni 2011

Gevalia fick oväntat besök av antirasistlobbyn

REKLAM Jah Roast är en fiktiv svart soulsångare och huvudperson i Gevalias senaste reklamfilm. Gevalias syfte var att presentera sina nya "exotiska" mörkrostade kaffesorter med glimten i ögat.

Men det gick inte hem i alla läger. Antirasistlobbyn såg rött när de såg svart. Filmen anklagades för att vara "stereotypisk, sexistisk och rasistisk". I måndags drog Gevalia in reklamfilmen från samtliga tv-kanaler. Reklambyrån Lowe Brindfors som ligger bakom TV-spoten vill inte uttala sig och Andreas Carne, presschef på Kraft Foods, radar upp flosklerna på löpande band:

– Vi är känsliga för hur folk uppfattar vår kommunikation och har fått en del negativa reaktioner från konsumenter, som uppfattat reklamen som stötande och kränkande. Det gör att vi nu väljer att stoppa reklamfilmen.

Om stoppet:

– Vi vill så klart beröra och engagera med vår kommunikation. Däremot vill vi inte göra något som väcker anstöt och skapar negativa känslor. De klagomål vi fått visar att vår reklam står i konflikt med de grundläggande värderingar vi står för, säger Anders Carne.

PI fick flera mail om reklamen för två veckor sedan men vi kunde inte finna någon kopia att lägga upp då. En av läsarna kommenterade i det läget och ställde sig frågan om hur länge det dröjer innan Gevalia får piskan på sig att dra tillbaka reklamen.

Svar: Två veckor.

PrintFriendly Share



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt