torsdag 16 december 2010

Vad är det som är så bra med EU?

LÄSARBIDRAG Det började som en fin tanke, ett samarbete mellan Europas länder för att främja fri handel och öppnare gränser. Det skulle bli lättare att resa mellan olika länder och med fri handel mellan länderna så skulle Europas ekonomier växa sig ännu starkare. Det var denna ide man sålde till det europeiska folken för att få oss att rösta JA i valet om medlemskap i EU 1994. På den tiden var jag bara elva år och kunde inte rösta. Tur var val det för jag hade val köpt politikernas prat och röstat JA i valet eftersom jag på den tiden faktiskt trodde på vad politikerna sa.

Efter medlemskapet 1995 så har vi hela tiden fått höra hur fantastiskt EU är. Jag kommer ihåg nar jag gick i grundskolan om hur läraren och skolböckerna indoktrinerade oss i en tro om hur bra EU var och hur alla länder i EU har fått det bättre sedan EU skapades. I många fall var detta sant, men var det verkligen tack vare EU? Efter att ha blivit indoktrinerad i både grundskolan och gymnasieskolan samt av media så var det dags för val igen, denna gång handlade det om euron skulle bli Sveriges valuta eller inte. Året var 2003 och jag röstade sjalvfallet JA till euron. Efter valet var jag besviken över att Sverige inte skulle få euron. Jag trodde fortfarande på politikerna i detta skede.

Det var först efter lumpen som jag började intressera mig mer och mer för politik och politiska frågor. Jag började ifrågasätta alla dessa självklara saker. Saker som alla politiker var för och som det nästan inte pratades om längre. En av desssa självklara saker var medlemskapet i EU. För nästan alla politiker i Sveriges riksdag så är EU-medlemskapet en självklarhet, för dom är EU det bästa som har hänt Sverige. Men vad är det då som är så fruktansvärt bra med EU? Jag har länge gått runt o funderat på det och egentligen inte funnit så värst mycket mer positivt än just de grundpelare som EU en gång byggdes upp på, dessa är fri handel mellan medlemstater, lättare att resa och arbeta samt ett samarbete i vissa större frågor te x miljö och polisiärt samarbete. Alla dessa positiva saker är dock så pass stora att te x Norge och Schweiz (icke EU stater) bundit sig till dessa i form av avtal i stället. Jag tror knappt på någon politiker i detta skede.

Nar jag började väga de positiva sakerna mot de negativa så upptäckte jag att för de få positiva saker som EU faktiskt ger oss och som faktiskt går att lösa genom avtal mellan länder precis som Norge och Schweiz har gjort, så finns det långt många fler negativa saker med ett EU medlemskap. Varje år går Sverige back med ca 20 miljarder på vårt medlemskap. Vi förlorar även vår egen nations suveränitet till EU, fler och fler frågor avgörs i EUs politiska spelrum, fattigt folk från östeuropa söker sig till väst och med dem följer en ökad kriminalitet, arbetslöshet och ökade kostnader for västlanderna, billig arbetskraft från öst jobbar i Sverige som slavar och fackföreningarna blir överkorda. Det är väl först när snuset går förlorat på grund av EU som svensken kommer börja inse vad EU egentligen är. Ett överstatligt organ för toppolitiker. För övrigt så har Sverige 18 av 754 ledamöter i EU, vilket motsvarar 2,4 procent.  Om detta hade varit riksdagen så hade Sverige blivit utan några platser. Så, särskilt stort inflytande har Sverige inte i EU. Vi ska alltså inte gå runt och tro att vi kan påverka när sanningen är den att Sverige är ett av de minsta länderna i Europa (befolkningsmässigt). Det är faktiskt så kära Svensson att det är egentligen inte många som bryr sig om vad Sverige tycker och tänker i utlandet. Man kan säga att när det gäller makten i EU så styrs Sverige till största delen av andra länder. Jag tror inte på någon politiker i detta skede.

I veckan röstade riksdagen igenome en ny grundlag. I denna nya grundlag kommer vårat EU medlemskap skrivas in i grundlagen. Man gör detta i en tid då hela euro- samarbetet är hotat och folkets stöd för EU sjunker.

Min fråga till hela Sveriges riksdag är enkel; vad är det som är så bra med EU och som inte kan lösas genom avtal länder emellan? Vad är det som är så viktigt med EU att medlemskapet måste skrivas in i grundlagen?

Den "vanliga" svensken är dåligt påläst när det gäller politik, vilket gör oss till spelpjäser. Jag vill därfor avsluta denna insändare med en uppmaning till alla svenskar att inte vara så blåögda och att alltid kritsikt granska allt som vår riksdag och regering lägger fram eller vill förändra. Läs på! Läs om vad de som är positiva till ett förslag tycker och jämför med de som är negativa, bilda dig en egen uppfattning och kom ihåg att vi lever i en demokrati. Tro inte på media och den stora massan, dom kan ha fel. I en demokrati ar det aldrig fel att tycka annorlunda!

Amerikanen

PrintFriendly Share



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt