fredag 5 november 2010

SD pratar islam i riksdagen

POLITIK Under rubriken ”SD-attacken” och ”här attackerar Sverigedemokraterna islam” skriver gammelmedia om gårdagens allmänpolitiska debatt i riksdagen där William Petzäll (SD) och Kent Ekeroth (SD) tog upp frågan om islam och det faktum att Moderaterna släppt in en fullblodsislamist med högst tveksamma värderingar i den svenska riksdagen.

Det var i ett replikskifte med moderaten Michael Svensson som Petzäll kritiserade närvaron av moderaternas ökända Abdirizak Waberi i riksdagen:

– Partiet har släppt in en islamist i den här församlingen som inte tycker att det är okej att män och kvinnor skakar hand med varandra.

Även Ekeroth kritiserade Waberi och försvarade sin islamkritik:

– Att kritisera islam är som att kritisera kommunism eller nazism. Min uppgift är att stå emot alla totalitära krafter.

Petzäll sa efter debatten att Waberi förespråkar kvinnomisshandel, att män och kvinnor inte ska skaka hand eller dansa med varandra och anser sig inte ha fått tillräckligt tydliga besked från Moderaterna om hur de ställer sig till de värderingar Waberi står för.

Migrationsminister Tobias Billström (M) som deltog i debatten håller inte med om att Waberi skulle ha avvikande värderingar:

– Det är inte mitt intryck att vi har någon som delar de åsikterna som personen i fråga skulle ha, eller att partiet skulle ha de åsikterna.

Abdirizak Waberi:

– Jag förespråkar inte våld mot kvinnor. Jag förespråkar inget annat än de värderingar som råder i samhället. Jag tror att William är arg bara för att jag är muslim.

Expressen/GT
PI: Abdirizak Waberi – ett sammanfattande porträtt

PrintFriendly Share



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt