GAMMELMEDIA Årets förtroendebarometer från MedieAkademin visar på ett förkrossande lågt förtroende för bland annat Aftonbladet. Även Sydsvenskan, som står för årets kanske mest pinsamma försök till att rädda ansiktet i och med kampanjen ”Vi älskar Malmö”, får sig en indirekt smäll då Malmö anses vara den minst populära staden i Sverige att bo i, såväl bland unga som folk i allmänhet.
I dag presenterades årets förtroendebarometer som mäter svenska folkets förtroende för samhällsinstitutioner, politiska partier, massmedier samt företag. I undersökningen kan flera intressanta resultat urskönjas.
För gammelmedia ser det inte speciellt bra ut. Endast 29 procent har förtroende för hur dagspressen utför sitt arbete, vilket är något mindre än hur det sett ut under de senaste tio åren. För i synnerhet Aftonbladet ser det riktigt illa ut: 14 procent har förtroende för Jan Helin och hans redaktion medan DN:s siffror ligger på 52 procent. Dessutom får också Aftonbladet.se ett lågt förtroendebetyg på 18 procent. Det slår dock Newsmills siffror på 12 procent.
Bland TV-kanalerna är det TV3 som har lägst anseende med 13 procent. SVT påvisar ett relativt starkt stöd med 75 procent. TV4 får 39 procent.
Sveriges minst populära stad heter – föga förvånande – Malmö. 47 procent av de tillfrågade anser att Malmö är den sämsta staden att bo i, vilket gäller för såväl unga som samtliga, med Karlskrona på andra plats med 36 procent för unga och 32 procent för samtliga.
Undersökningen i pdf-format
SR
Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt