lördag 13 november 2010

Kontroversiell SD-rekrytering intervju och analys

INTERVJU Efter Sverigedemokraternas riksdagsinträde behöver partiet växa kraftigt även på det administrativa planet, detta genom nyrekryteringar av sekreterare och andra tjänstemän.  Den mest uppmärksammade av dessa nyrekryteringar heter Alexandra Brunell. Som 20-årig bloggerska utgör hon en starkt lysande kontrast till vad som traditionellt förknippas med partiet. Kontroversiell "Stureplansprofil" eller en relevant länk till SD:s yngre och urbana väljarskara? PI ger dig hela bilden.

Tidningen Aftonbladet publicerade nyheten i onsdagens tidning, "Åkessons värvning – modell från Stureplan".  Artikeln är sansad och förhållandevis saklig.  En tänkande läsare välbekant med kvällstidningens publiceringsprofil kan dock läsa mellan raderna hur det insinueras att partiet i sin desperation anställer personer med diskutabel kompetens. Alexandra får i artikeln det begränsande epitetet  "Stureplansprofilen och fotomodellen". Det mycket stora och väletablerade forumet Flashback, där företrädare för SD tillfälligt sökte nyrekryteringar, kallas i artikeln för "skvallersajten".

Alexandra kommer att arbeta som Åkessons sekreterare – ett ansvarsfullt jobb. Dock utan att hon därmed i egentlig mening betraktas som en offentlig person, varför hon väljer att ej kommentera sensationstidningen Aftonbladets frågor kring hennes privatliv. PI vill erinra sig att det – på gott och ont – inte är ofta sekreteraranställningar hos övriga partier ges denna uppmärksamhet och granskning.

Tidningen Medievärlden utnämner  det hela till "Sverigedemokraternas hittills smartaste rekrytering". Annika Hamrud skriver att rekryteringen av en ung bloggerska tydligt kan stärka partiets position i bland annat Stockholm och bland yngre tjejer – en målgrupp som annars är svår att nå för partiet.

Så säger partiledare Jimmie Åkesson själv om partiets nyrekryteringar:

Det är människor med väldigt blandade kompetenser som har sökt. Vi sökte väldigt brett. Många av de ansökningar som har kommit in har kommit från människor med väldigt hög kompetens.

Vem är då Alexandra Brunell?

En tankelös "stureplansprofil" som personifierar ytligheten hos den unga generationen modebloggare?  Eller en samhällsintresserad, kompetent bloggerska och skribent med ett brinnande politikintresse?
En snabb, ovetenskaplig genomgång av läsarkommentarerna på Alexandras blogg samt på "skvallersajten" Flashback visar dels ett uttalat stöd för hennes engagemang och mod. Men även  stort förakt från förmodade meningsmotståndare genom grova personangrepp och påhopp av bland annat sexuell natur.

Intressant är att i debatten kring "främlingsfientlighet" relaterad till migrationspolitik är fördomar ett återkommande begrepp. Här kan man utan djupgrävning skönja att samma kategori debattörer som konsekvent avvisar faktaunderbyggda påståenden om invandrarrelaterad brottslighet som "fördomar", själva hyser kraftiga fördomar mot andra . För Alexandras relativt låga ålder i kombination med det blonda håret och tidigare extraknäck som modell, väcker uppenbarligen en hel del känslor.  Känslor av kvinnoförakt, jantelagsmentalitet samt rena verbala hatangrepp. Smått absurt kan tyckas.

Alexandras intresse för Sverigedemokraternas politik har inte kommit över en natt. Sedan 2007 är hon medlem i partiet. "Personligen brinner jag för frågor som rör demokrati- och yttrandefrihet, arbete för unga och en värdig vård för våra äldre.", skriver hon på sin blogg. "Jag anser inte att de andra partierna är trovärdiga när det gäller en återuppbyggnad av ett redan sargat Sverige."

Efter att valresultatet tillkännagivits på årets valvaka intervjuades hon av internettidskriften SwedishWire.  "Sverige blir ett bättre land efter detta", citerade SwedishWire och beskrev henne som en lång, blond, leende 20-åring samtidigt som man redogörde för "extremhögerns intåg i parlamentet".

Sverigedemokraternas pressekretariat kommenterar till PI anställningen med att Alexandra  otvivelaktigt anställts p.g.a. sin kompetens och sina meriter –  för att hon helt enkelt var den mest lämpade sökande till tjänsten. Hennes sysselsättning som bloggare har inte haft någon avgörande betydelse.

Alexandra har varit aktiv under valrörelsen och visat ett starkt engagemang för partiet. Dessutom är hon, trots sin unga ålder, politiskt kunnig och är orädd att ge sig in i debatter om partiets politik.
Hennes anställning bygger helt och hållet på att hon är den bäst lämpade personen till den platsen.

Man förtäljer även att partiet ämnar tillsätta ytterligare personal i form av politiska sekreterare, regionala ombudsmän samt några med spetskompetens t.ex. inom EU-rätt.

PI går vidare i ämnet och får till stånd en egen intervju med Alexandra

Kan du berätta kort om din bakgrund?

Jag har vuxit upp i Sollentuna med min mamma, pappa och ett år yngre lillasyster. Jag har bott i huset jag vuxit upp i hela mitt liv. När min pappa och mamma skiljde sig när jag var 14 år, flyttade min pappa till innerstan medan min mamma valde att bo kvar.

Jag gick grundskolan i Sollentuna, Vibyskolan, och gick sedan i Danderyds Gymnasium där jag läste samhällsvetenskaplig linje med inriktningen media och kommunikation.

Hur är du privat? Fritidsintressen?

Jag är en vanlig 20-åring. Jag tycker om att vara med mina vänner, shoppa, vara med familj, äta god mat. Jag tycker också om att resa och uppleva nya kulturer.

Hur länge har du bloggat och hur välbesökt är din blogg i dagsläget?  Vilka läsare har du i huvudsak?

Jag bloggade i 2-3 månader i början på detta år och har efter det skrivit ett inlägg då och då. Senaste inlägget var i början på september. Men när jag stämplades som (mode)bloggare i media tog jag tag i det igen – och smutskastningen gav mig 12.000 unika läsare inom loppet av 24 timmar. Jag tror det är en rejäl blandning. Människor som avskyr SD och bara väntar på att jag ska göra bort mig samt sympatisörer och nyfikna. Jag tror det är mestadels unga, och det är lite så jag vill ha det – jag hoppas att kunna inspirera unga tjejer att stå på sig och våga ha en åsikt.

Du har fått en hel del kränkande och grova läsarkommentarer på din blogg. Hur tacklar du det? Blir du någonsin illa berörd?

Jag stänger ute allt sånt. Det är mestadels personangrepp och "expertutlåtanden" av personer som aldrig någonsin träffat mig. Jag vet vem jag är och jag tar inte åt mig om sådan skit. Istället väljer jag att fokusera på alla bra kommentarer och jag blir jätteglad av alla fina kommentarer folk lämnar.

Vad säger du till de som tror sig veta att du inte är kvalificerad för ditt jobb p.g.a. din låga ålder och för att du arbetat som modell? Är detta välbekanta fördomar?

Jag har aldrig arbetat heltid som modell, det har varit ett extrajobb vid sidan om andra arbeten. För att vara 20-åring har jag, hör och häpna, ett ganska bra CV.  Ja, välbekanta fördomar är det nog. "Oj, en ung tjej som ser både bra ut och kan tänka!"

Vad kommer dina arbetsuppgifter att bestå av? Beskriv en vanlig arbetsdag i Riksdagen.

Mina arbetsuppgifter är främst att underlätta arbetet för Jimmie. Det kan vara alltifrån att hjälpa till att skriva politiska pm till att hämta kaffe. Jag svarar på hans mail, sorterar post, är i kontakt med SÄPO, organiserar hans kalender, beställer fika till möten, uppdaterar hans sida på Facebook, o s v..

Hur har du märkt av den sociala stigmatiseringen mot SD-sympatisörer? Tycker du den har förändrats på senare tid?

Ja, den har inte direkt gått att undgå… Jag tycker det har förändrats lite. Sedan riksdagsinträdet har fler och fler som aldrig tidigare sagt något börjat erkänna att de sympatiserar med oss i vissa frågor. Sedan är det många som inte sympatiserar alls, men respekterar oss mer nu, då vi faktiskt blivit invalda i ett demokratiskt val.

Har du alltid vågat vara öppen med dina SD-sympatier? I vilka lägen? Och i vilka lägen inte?

Nej, det kan jag inte påstå. Jag har varit öppen med det till mina vänner, och i vissa fall folk jag träffar. Exempel på lägen jag förtigit om mina åsikter är i skolan och när jag suttit och pratat med mina föräldrars vänner.

Har några av dina vänrelationer påverkats negativt sen du blev offentlig med sina sympatier och ditt engagemang? Eller har istället folk i din bekantskapskrets ändrat sin åsikt i dessa frågor?

Både positivt och negativt. Jag har några vänner som drog sig undan ett tag, men de flesta har faktiskt kommit tillbaka och bett om ursäkt och sagt att de respekterar mig för mina åsikter även fast de inte håller med mig. Det tycker jag är starkt.  Jag har märkt att jag mer och mer börjar uppskatta människor som fullständigt skiter i vilket parti jag röstar på och vill umgås med mig ändå.

Hur ser du på det återkommande politiska våldet mot era företrädare? Skrämmer det någonsin dig?

Nej, faktiskt inte.

Kommer bloggen Parliamentprincess förutom "inside"-vinkeln från Riksdagshuset även innehålla detaljer om ditt privatliv?

Ja, men inte för privata detaljer.

Är du medveten om att sensationsmedia (läs: Expressen) nitiskt kommer granska bloggen i sin jakt på snaskiga, graverande uppgifter? Vad är dina erfarenheter av svensk media hittills i dessa sammanhang?

Ja, det är jag fullt medveten om. Jag har ingen bra erfarenhet av media och litar inte en sekund på journalister.

Slutligen, har du några "lik i garderoben"?  Såsom tidigare kränkande uttalanden på facebook eller i bloggen?

Jag står för allt jag har skrivit i min blogg. Men det är klart att man kan ha skrivit ironiska saker på Facebook som folk kan misstolka. Jag tror inget kan uppfattas som kränkande dock.

PI:s reflektioner:

Den nya bloggen återfinns på ParliamentPrincess där Alexandras privatliv vävs ihop med stora delar "behind the scenes"- material från riksdagsarbetets vardag. Vi kommer få följa våra folkvaldas parlamentariska arbete med tonvikt på SD:s representanter och Jimmie Åkesson i synnerhet.  Alexandra utlovar även en del "skvaller" för att göra det hela mer intressant. Hennes profilering på denna blogg är dock uppenbart seriös och städad, vilket gör att den som förväntar sig äkta Hänt Extra  eller En ding ding värld-skvaller snarare får hänvisas till våra två välbekanta kvällstidningar. Även om den genomsnittlige bloggläsaren även i framtiden förmodligen kommer utgöras av yngre tjejer, får man anta att den politiska vinkeln på denna blogg lär attrahera även andra grupperingar, såsom politiska sympatisörer och meningsmotståndare.

Vad gäller utnämningen som "stureplansprofil" är detta ett ord Alexandra inte själv tagit i sin mun.  "Aftonbladet är duktiga på att kasta epitet omkring sig", säger hon. "Men det stämmer att jag har jobbat en del som modell och det händer att jag tar några drinkar på Stureplan ibland också."
Det krävs med andra ord ingen vidare kontroversiell fixering och cementering vid Svampen och Birger Jarlsgatan för att utnämnas till profil. Den ständiga epitetsstämplingen och urvattningen av diverse begrepp, välbekant från migrationspolitiska debatter, fortskrider med oförminskad styrka. Aftonbladet eldar på.

Sammanfattningsvis, utnämningen till en roll så nära Sverigedemokraternas partiledare är onekligen en aning kontroversiell. Trots att Alexandra anställts för att hon helt enkelt bedömts vara mest kvalificerad för arbetsuppgifterna, så medföljer hennes bloggande ändå på köpet. Det är därmed för SD av största vikt att det som förmedlas via bloggen ej innehåller något som kan förvanskas till att ligga partiet till last. Även om allt naturligtvis färgats genom ett personligt åsiktsfilter i form av bloggerskan själv och därmed mer utgör en subjektiv berättelse än en offentlig redogörelse för partiets ståndpunkter och verksamhet.

Sannolikt är dock rekryteringen av en ung bloggerska nyskapande för partiets ambition att normalisera debatten, bli ännu mer folkliga och för att bredda sympatiskarorna; Att synen på migrationsdebatt ska närma sig den sakliga nivå man ser i de flesta övriga europeiska länder. Allt fler upptäcker de vanliga fädrerna, mödrarna och ungdomarna bakom partiet. Människorna. De som verkligen brinner för att förändra och för att göra en positiv skillnad för samhället i stort. Fjärran från den massmediala nidbilden av marscherande skinnskallar.

Torsdagens SVT-dokumentär om Sverigedemokraternas valrörelse skvallrar om synbara sprickor i den annars solida åsiktsmuren. Partiföreträdare framställs stundtals, trots subtila vinklingar, i närmast objektiv dager. Häpnadsväckande med tanke på avsändaradressen Sveriges Television och dess historiskt sett regelrätta skändning av begreppet "opartiskhet" i  SD-relaterade sammanhang.
Sverigedemokraterna lär härmed ytterliggare komma ifrån den inskränkta, ouppdaterade bilden av ett "skånskt parti med landsbygdsstämpel". Öka mångfaldenhelt enkelt – vilket onekligen är ett populärt uttryck i Sverige 2010.

Fotnot:  På bloggen släpptes igår nyheten om att Jimmie Åkesson i slutet av månaden beräknas träffa välbekante nederländske politikern och islamkritikern Geert Wilders.

Fredrik Johansson

PrintFriendly Share



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt