söndag 17 april 2011

Socialdemokratisk politiker misshandelshotade SD:s pressekreterare

OLAGA HOT Som vi tidigare berättat deltog fem sverigedemokrater, Therese Borg, Charlott Qvick, Christoffer Dulny, William Hahne och Eric Myrin (pressskreterare), i SABO’s bostadskongress i Uddevalla den gångna veckan. Under onsdagskvällen åt man middag tillsammans. Therese Borg som redogjort för händelserna vittnade om att stämningen var olustig där övriga deltagare ogillade SD-representanternas närvaro. De fem reste sig därför från sitt middagsbord och uppsökte hotellets bar. Där anslöt en berusad hotfull socialdemokrat, som inledde en hätsk diskussion.

Therese skriver:

Snart fick vi sällskap av tidningen Bofasts journalist och fotograf, och vi gav oss in på en väldigt trevlig och givande diskussion med dem. Tiden gick, ölen dracks ur, och jag gick till baren för att köpa en ny. Fram till mig kom då en äldre man, kraftigt berusad, och inledde ett samtal. Han frågade snart efter min partitillhörighet, och när jag talade om att jag är Sverigedemokrat utbrast han "Fy fan", och tittade på mig med en allt annat än vänlig blick. Jag bet ihop om ilskan och bad honom motivera varför han var så otrevlig mot mig. Till svar fick jag otydligheter i stil med att han ju visste hur vi är. Jag meddelade att han omöjligt kan veta det genom att lyssna på andra istället för att prata med oss personligen, och meddelade att han var välkommen att slå sig ner med oss om han mot förmodan var beredd att ställa frågor och lyssna på mina svar. Och med det lämnade jag mannen och gick tillbaka till de övriga.

Några minuter senare dök samma man upp igen, skakade hand med mig och Charlott, och slog sig ned ihop med oss. Därefter påbörjades något som urartade i en riktigt obehaglig debatt.

[..]

Men jag kan säga att stämningen var väldigt hätsk, och att diskussionen avslutades med att han talade om för mig att jag i egenskap av SD:are och därmed minoritet inte har existensberättigande. Varefter han vände sig mot Eric, som med telefonen fullt synlig för oss alla spelade in det som sades, och hävde ur sig med en otäckt kall ton att om inte Eric tog bort telefonen skulle han slå ihjäl honom.

Där gick min gräns. Jag tog mina saker och lämnade baren tillsammans med Charlott, arg och upprörd så till den milda grad att jag skakade. Kvällen som börjat så bra med en trevlig diskussion med journalisten och fotografen från Bofast fick alltså ett abrupt och väldigt obehagligt slut.

Läs hela redogörelsen

Socialdemokraten är nu polisanmäld för olaga hot, och hans exakta ord var:

Jag ska slå sönder näsbenet på dig.

Den mobila ljudinspelningen kommer att åberopas som bevis.

Socialdemokraten

Mats Kolarby, född 1954 och bor i Gävle. Han har uppdrag som ledamot i landstingsfullmäktige samt ersättare i landstingsstyrelsen för Landstinget Gävleborg. Valet 2010: Landstingsval ÖSTRA GÄSTRIKLAND, plats 7.

Har bolagsengagemang i AB Gavlegårdarna(Suppleant) Kolarby Marknadsutveckling Handelsbolag(Bolagsman) Styrelsemedlem i bostadsrättsförening(Ledamot) X-Trafik Aktiebolag(Suppleant).

NOTERA

PI vill inte höra talas om att ni på något sätt kontaktar den misstänkte, än mindre framför egna hot, besöker eller annat. Punkt. Ni kan däremot vidarebefordra posten till företagen och S-partikansli.

Redaktionen



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt