onsdag 17 augusti 2011

Janne Josefsson: Mångkulturella samhället ett haveri

UPPFRISKANDE Nästa vecka tar Janne Josefsson över som programledare för Ring P1 från den ofta rabiata Täppas Fogelberg. Josefsson har länge varit en anhängare av det mångkulturella samhället, dock har han – i skarp kontrast till sina kollegor – insett att det havererat och erkänt att hans egen yrkeskårs största svek är att mörka konsekvenserna av detta omvälvande sociala experiment.

GP har talat med Josefsson inför det nya jobbet.

- Det finns nu en paradoxal effekt av vansinnesdåden i Norge: att man ska lägga band på debatten och inte prata om vissa saker. Jag menar det motsatta, jag som är en stor anhängare av ett mångkulturellt samhälle tycker också att det finns en verklig anledning att prata om haveriet av det. Folk måste få yttra att det inte blev som det var tänkt.

- Menar man allvar med någonting så tycker jag att man ska få säga det. Men jag kommer ju att ifrågasätta om någon säger att demokratin ska bort. Det finns ju några regler för Public Service, att vi ska värna om demokratiska värden. Men jag märker att vissa programledare blir skraja när någon tycker något som inte är korrekt, något som är annorlunda.

- Jag har märkt ett allt större gap mellan hur folk pratar på gatan, på fester och vid fikaborden, jämfört med hur man pratar i den offentliga debatten. Jag tror att det gapet är farligt och jag vill minska det. Jag vill helst inte ha några spärrar eller telefonslussar alls.

GP

PrintFriendlyShare



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt