lördag 5 februari 2011

Singapores fd. premiärminister: Vi har inte lyckats integrera muslimerna

SANNINGSSÄGARE Lee Kuan Yew var den första premiärministern i republiken Singapore mellan 1959 och 1990. Sedan han avgick från ämbetet har Lee fortsatt att vara en av de mest inflytelserika politikerna i Singapore. Singapore framhävs ofta i debatten som ett land där mångkulturen lever och frodas.

Lee Kuan släppte en ny bok den 21 januari i år med titeln "Hard Truths To Keep Singapore Going". I boken beskriver Lee Kuan Yew Singapores erfarenheter med multikultur. Han har en del saker att säga om integration som inte lär uppskattas av svenska politiker.

Jag vill inte såra det muslimska samfundet [PI: ca 15 procent av befolkningen är muslimer], men jag måste vara uppriktigt för att det jag säger ska vara av värde.

Jag menar att idag kan vi [i Singapore] integrera vem som helst, förutom muslimer.

Jag bedömer att Singapore utvecklades positivt fram tills det att vi fick en kraftig ökning av muslimer i vårt land. Om du frågar mig om mina observationer så säger jag att våra andra folkgrupper integreras bättre – vänskap, äktenskap mellan indier och kinesiska, kines med indiska– än muslimerna. Det är resultatet av den plötsliga tillströmningen från arabländerna.

Muslimer är speciella och håller sig för sig själva

Läs mer här och här.

PrintFriendly Share



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt