torsdag 3 februari 2011

Många journalister i Stasi-arkiv

STASI Professor Birgitta Almgren har forskat i Säpoarkiven och svenskars samarbete med Ministerium für Staatssicherheit, bättre känt som Stasi – det forna Östtysklands ökända säkerhetstjänst, och där funnit att poliser, säkerhetspoliser men framför allt journalister samarbetat med organisationen.

Regeringsrätten beslutade i somras att Almgren skulle få plocka ut Säpohandlingar avseende de svenskar som samarbetat med Stasi, ett tillstånd med förbehåll; Almgren blev hotat med fängelse om hon röjer namnen på kollaboratörerna.

Sedan augusti 2010 har hon forskar i materialet och där kommer över en hel del intressanta namn.

För Världen idag berättar hon att många politiker finns med på listan, många namn på en rad områden och alla sektorer i samhället är representerade. Även säkerhetspoliser finns med.

– Det finns sådana också, men man ska inte tro att Säpo är några duvungar, som Jan Guillou påstår. Och de viktigaste personerna för Stasi var inte politiker eller poliser. Det viktigaste för dem var att värva unga idealister, där många blev journalister. Detta har även en högt uppsatt Stasi-chef bekräftat för mig.

Många var alltså journalister?
– Ja, men jag kan inte namnge någon. Hoppas att jag inte har sagt för mycket nu.

När kommer du att släppa mer information?
– Jag kommer med en rapport i vår, och sedan en bok till hösten.

Men inga namn alltså?
– Nej, det får jag ju inte släppa.

Världen idag · Wikipedia: Stasi

PrintFriendly Share



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt