fredag 4 mars 2011

Moskébygge i Umeå fattas pengar

MOSKÉBYGGE I juni 2010 skrev vi om det första spadtaget till det som ska bli Sveriges nordligaste sunnitiska moské på Ålidhem i Umeå. Men när den står klar vet ingen. Det finns inga pengar som täcker hela bygget. Och nu har man stött på nya insamlings-problem. De jagar nämligen pengar bland radikala finansiärer i arabvärlden men på grund av den senaste tidens utveckling därnere är det tvärstopp. Moskébyggarnas ordförande Nasser Mosleh påstår också att man inte tar emot donationer ”från någon regering i den muslimska världen”, något han själv sagt innan kan bli aktuellt. Nu inväntar man besked från tre föreningar i Kuwait nästa vecka. De pengarna ska gå till att påbörja etapp två av bygget. 

Tidigare

Hösten 2007 beviljade Umeå kommun bygglov för en moské på Ålidhem. Men beslutet överklagades i en rad instanser, dock utan reslutat. Länge har det även saknats pengar för att finansiera projektet som totalt beräknas kosta upp emot 40 miljoner kronor. Tidigare fick man inte in en enda krona. Nu har en ny förening bildats med det osvenska namnet Svenska muslimer i Umeå, som försöker finansiera projektet fullt ut. Nasser Mosleh, ordförande i föreningen, menade även att moskén kommer vara viktig för Umeås muslimer, men också för integrationen i Umeå.

– En moské är en symbol för muslimer. Den kommer få svenskarna att förstå att svenska muslimer också är en del av det svenska samhället. Den kommer bli en del av Umeå, en del av Västerbotten, säger han.

Mosképrojekt hoppas på saudiska miljoner

Föreningen har två alternativ för att få ihop pengar.

– Det första alternativet, som vi redan börjat med, är att vi har ett sändebud från föreningen i Saudiarabien.

Han ska träffa föreningar och organisationer som kan vara intresserade av att finansiera bygget, och sedan även fortsätta med samma uppdrag i Kuwait och Qatar. Alternativ två är att försöka få hjälp från regeringen i någon av de tre länderna.

Det var grannar till den planerade moskén som överklagade planerna ända till Regeringsrätten, som tidigare i år beslöt att inte pröva ärendet.

– För det första samlar vi in pengar här i Sverige. För det andra har vi kontakt med internationella organisationer. För det tredje undersöker vi om det finns någon regering som vill hjälpa till. Kriteriet är att inga krav ska ställas på oss, säger han.

Men problemen med bygget av den kommande moskén ska inte överdrivas, anser Nasser Mosleh. Nyligen genomförde Schweiz en kontroversiell folkomröstning där majoriteten ansåg att man bör förbjuda minaretbyggen i landet. Att någonting liknande skulle kunna ske i Sverige tror inte Nasser Mosleh på.

– Jag tror att det svenska folket är klokare än så. Och vad gäller Schweiz så blev det nog som det blev för att många som inte har något emot minareter, stannade hemma vid omröstningen, säger han.

År 2006 fanns det sex, för ändamålet byggda, moskéer i Sverige. Bland annat i Stockholm, Malmö och Göteborg. I dag finns det också planer på ytterligare moskéer i ett antal städer, till exempel Umeå, Karlskrona, Skövde och Växjö. I Karlskrona har kommunen nyligen gett bygglov för en moské i en gammal gymnastiksal.

Efter fyra år lämnar Stiftelsen Umeå Moské inte en enda krona efter sig till moské-bygget. Men tiden för bygglovet rinner ut och föreningen Svenska muslimer i Umeå som tagit över projektet är nu i Saudiarabien för att skaka fram de 25 miljoner som moskén beräknas kosta.

- Vi har ett sändebud där för att se om det finns organisationer som vill bidra. Tiden är kort och att förlita sig på privata gåvor skulle ta för lång tid, säger Nasser Mosleh.

När inte heller tillsynsmyndigheten länsstyrelsen fick in några årsredovisningar planerade man att begära hela stiftelsen i likvidation, men företrädarna för Umeå Moské hann före och sedan ett par veckor är stiftelsen likviderad.

VK
VK
Byggvärlden

SR Kaliber, juni 2005

"Kaliber har, i ett samarbete med P1-programmet Människor och Tro, granskat den saudiska missionen i Sverige.

Vi har fått reda på att nästan alla församlingar i Sverige varit i kontakt med rika saudiska finansmän, och vi kan också visa att deras gåvor ofta inte bjuds villkorslöst. Den saudiska tolkningen av islam är strängt konservativ. Och det är den inriktningen de saudiska missionärerna vill ska predikas och efterlevas – till många svenska muslimers förtvivlan. Och de är inte ensamma om att utsättas för det här trycket."

"En sträng tolkning av islam köper sig makt och inflytande i Sverige. Det handlar om Wahabismen, med starka Saudiska intressen. Nästan alla muslimska församlingar här har börjat i mörka och kalla källarlokaler. För att komma upp till ytan har de varit hänvisade till rika arabiska donatorer – främst Saudier. Men pengarna ges inte kravlöst, utan i utbyte mot maktpositioner och med en vilja att sprida den stränga Saudiska tolkningen av islam – wahabismen eller salafi."

Läs



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt