tisdag 31 augusti 2010

Hockeyligan vill ha bort nationalsången vid matcher

ELITSERIEN Ett uppskattat inslag vid elitseriematcher i ishockey är stunden strax före nedsläpp när den svenska nationalsången spelas. Men även det enkla nöjet skall nu förvägras åskådarna om intresseorganisationen Svenska Hockeyligan får som den vill. ”Personligen tycker jag att den ska bort”, säger Hockeyligans vd Peter Gudmundson.

Inför den nya säsongen diskuteras vilka förändringar som skall göras. Elitserien vill förändra matcharrangemanget och att ta bort nationalsången som ett moment i nedräkningen inför nedsläpp. Nationalsången har spelats i elitseriearenorna sedan länge och förknippas mycket starkt med hockey och elitserien. Många anser att det är höjdpunkten under hockeykvällen att få höra Richard Dybecks strofer.

Nästa onsdag ska elitseriens klubbdirektörer diskutera om om nationalsången ska tas bort från matcharrangemanget, men Hockeyligans vd Peter Gudmundson har sin åsikt klar.

Personligen tycker jag att den ska bort. Det räcker om vi spelar den vid speciella tillfällen.

Varför Gudmundson vill ta bort nationalsången framgår inte av artikeln.

En som däremot reagerar starkt inför nyheten är Linköpings starke och kontroversielle pamp, Mike Helber. Han får svårt att prata när han hör att nationalsången är på väg bort.

Jag vill ha den kvar. Den skapar stämning i arenan och jag kommer att rösta för att den ska vara kvar. Jag tycker att nationalsången är ett bra sätt att hedra sitt land och eftersom jag kommer från USA anser jag att patriotism är viktigt, säger Helber.

I Sverige anses ju som bekant patriotism vara något fult…

Aftonbladet

PrintFriendly Share/Bookmark




Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt